top of page
zett_endarchiv_preview.jpg

TELLING LAYERS: FILMS
BY ANNA ZETT

Artist and author Anna Zett presents her films THIS UNWIELDY OBJECT and ENDARCHIV in a performative format, uncovering both historical and personal layers.

Endarchiv

Endarchiv

Germany

|

2019

|

18

Min

|

OVS

Regie:

Anna Zett

Produktion:

Anna Zett

Diese Arbeit untersucht den symbolischen Prozess des Entsorgens und Vergessens und stellt die Frage, wie mit den emotionalen Überresten der DDR und ihrer Oppositionsbewegungen umgegangen werden kann. Anna Zett sprüht dabei kurze Fragen und Aussagen auf große Schotterhaufen, bei denen jeder Schritt einen Steinschlag auslöst. Offenbar in der Hoffnung, die verbale Sprache könnte ein geeignetes Medium sein, um mit dem Ökosystem in Kontakt zu treten, schreibt sie: „Liebe Umwelt, da ist etwas übrig geblieben.“ Die Aktion wird durch Found-Footage-Material von Klaus Freymuth ergänzt, das Demonstranten zeigt, die kurz nach der Grenzöffnung im November 1989 die Ostseite der Berliner Mauer beschriften und bemalen. Endarchiv entstand im Rahmen eines Forschungsprozesses im Archiv der DDR-Opposition in Berlin. In ihrer Werkreihe DUMP kombiniert Anna Zett Material aus diesem Archiv mit zeitgenössischen Interviews und performativen Erkundungen, um vergangene Gewalt und toxische Hinterlassenschaften zu analysieren, zu bearbeiten und sich um sie zu kümmern.
Diese Arbeit untersucht den symbolischen Prozess des Entsorgens und Vergessens und stellt die Frage, wie mit den emotionalen Überresten der DDR und ihrer Oppositionsbewegungen umgegangen werden kann. Anna Zett sprüht dabei kurze Fragen und Aussagen auf große Schotterhaufen, bei denen jeder Schritt einen Steinschlag auslöst. Offenbar in der Hoffnung, die verbale Sprache könnte ein geeignetes Medium sein, um mit dem Ökosystem in Kontakt zu treten, schreibt sie: „Liebe Umwelt, da ist etwas übrig geblieben.“ Die Aktion wird durch Found-Footage-Material von Klaus Freymuth ergänzt, das Demonstranten zeigt, die kurz nach der Grenzöffnung im November 1989 die Ostseite der Berliner Mauer beschriften und bemalen. Endarchiv entstand im Rahmen eines Forschungsprozesses im Archiv der DDR-Opposition in Berlin. In ihrer Werkreihe DUMP kombiniert Anna Zett Material aus diesem Archiv mit zeitgenössischen Interviews und performativen Erkundungen, um vergangene Gewalt und toxische Hinterlassenschaften zu analysieren, zu bearbeiten und sich um sie zu kümmern.

Endarchiv

Germany

OVS

|

|

2019

|

18

Min

Endarchiv

Endarchiv

Germany

|

2019

|

18

Min

|

OVS

Regie:

Anna Zett

Produktion:

Anna Zett

Collapsible text is perfect for longer content like paragraphs and descriptions. It’s a great way to give people more information while keeping your layout clean. Link your text to anything, including an external website or a different page. You can set your text box to expand and collapse when people click, so they can read more or less info.

Diese Arbeit untersucht den symbolischen Prozess des Entsorgens und Vergessens und stellt die Frage, wie mit den emotionalen Überresten der DDR und ihrer Oppositionsbewegungen umgegangen werden kann. Anna Zett sprüht dabei kurze Fragen und Aussagen auf große Schotterhaufen, bei denen jeder Schritt einen Steinschlag auslöst. Offenbar in der Hoffnung, die verbale Sprache könnte ein geeignetes Medium sein, um mit dem Ökosystem in Kontakt zu treten, schreibt sie: „Liebe Umwelt, da ist etwas übrig geblieben.“ Die Aktion wird durch Found-Footage-Material von Klaus Freymuth ergänzt, das Demonstranten zeigt, die kurz nach der Grenzöffnung im November 1989 die Ostseite der Berliner Mauer beschriften und bemalen. Endarchiv entstand im Rahmen eines Forschungsprozesses im Archiv der DDR-Opposition in Berlin. In ihrer Werkreihe DUMP kombiniert Anna Zett Material aus diesem Archiv mit zeitgenössischen Interviews und performativen Erkundungen, um vergangene Gewalt und toxische Hinterlassenschaften zu analysieren, zu bearbeiten und sich um sie zu kümmern.

Heading 2

Land

|

Jahr

|

Dauer

Min

This Unwieldy Object

This Unwieldy Object

Germany

|

2014

|

47

Min

|

OVS

Regie:

Anna Zett

Produktion:

Anna Zett

On a road trip through the dusty heart of the USA a researcher intends to make physical contact with a phantasy, traversinga mythical non-place between East and West, masculine and feminine, material and projection, past and future. Meeting fossil traders, sculptors and scientists on both sides of the American Frontier, they are trying to reconstruct the plot of natural history, the plot of progress. The story ends in the middle, in Rapid City, South Dakota, at the foot of an imported Berlin wall fragment. But the journey continues.
On a road trip through the dusty heart of the USA a researcher intends to make physical contact with a phantasy, traversinga mythical non-place between East and West, masculine and feminine, material and projection, past and future. Meeting fossil traders, sculptors and scientists on both sides of the American Frontier, they are trying to reconstruct the plot of natural history, the plot of progress. The story ends in the middle, in Rapid City, South Dakota, at the foot of an imported Berlin wall fragment. But the journey continues.

This Unwieldy Object

Germany

OVS

|

|

2014

|

47

Min

This Unwieldy Object

This Unwieldy Object

Germany

|

2014

|

47

Min

|

OVS

Regie:

Anna Zett

Produktion:

Anna Zett

Collapsible text is perfect for longer content like paragraphs and descriptions. It’s a great way to give people more information while keeping your layout clean. Link your text to anything, including an external website or a different page. You can set your text box to expand and collapse when people click, so they can read more or less info.

On a road trip through the dusty heart of the USA a researcher intends to make physical contact with a phantasy, traversinga mythical non-place between East and West, masculine and feminine, material and projection, past and future. Meeting fossil traders, sculptors and scientists on both sides of the American Frontier, they are trying to reconstruct the plot of natural history, the plot of progress. The story ends in the middle, in Rapid City, South Dakota, at the foot of an imported Berlin wall fragment. But the journey continues.

Heading 2

Land

|

Jahr

|

Dauer

Min

241014_AnnaZett_019_Web_v1 (1).jpg

ANNA ZETT

In this format, artist and author Anna Zett presents her films THIS UNWIELDY OBJECT and ENDARCHIV persönlich. Through rhythmic montage and dialogical improvisation, her works unfold a unique, non-linear narrative style in which the historical and the personal are precisely intertwined. Holding on to and letting go of meaning appears to be a physical, earthly process that is not controlled by people alone - and certainly not by a single person.

At the center of both films is the Berlin Wall as a powerful layer of concrete that was supposed to separate past and future, monster and modernity, you and me - and ultimately remained behind as a fragment itself. One in Rapid City, South Dakota, in 2012, and the other in Berlin in 1989. Rooted in dissident and queer perspectives, influenced by humanities, film, dance and group analysis, Anna Zett questions repressive structures and creates spaces for free association and physical experience in the present. In 2024, she was awarded the Max Bresele Memorial Prize at the Short Film Week for her film ES GIBT KEINE ANGST.

Weiteres aus der Sektion Großwetterlage:

bottom of page